CV, warm water en verwarming

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over CV, warm water en verwarming.

Veel gevraagd over CV, warm water en verwarming

Kunnen jullie een cv in mijn woning plaatsen?

Algemeen

Ja, dit kan alleen als u geen centrale verwarming in uw woning heeft. U kunt hier de aanvraag doen: Aanvraag zelf klussen. Let op: het kan zijn dat wij de huur van uw woning moeten verhogen. 

Kunnen jullie mijn oude thermostaat vervangen voor een nieuwe?

Algemeen

Nee, wij vervangen de thermostaat alleen als deze stuk is. U mag deze zelf vervangen met toestemming van Veenvesters. Vraag dit aan via Aanvraag zelf klussen.

Ik heb problemen met de vloerkoeling in mijn woning. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

U kunt zelf bellen met de installateur Breman via 0318-731300.

Wanneer wordt er onderhoud aan mijn cv-ketel uitgevoerd?

Algemeen

Uw cv-ketel wordt elke 2 tot 4 jaar gecontroleerd. Dit is afhankelijk van het type ketel. Het installatiebedrijf neemt contact met u op als het tijd is voor onderhoud.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

U krijgt een brief van de installateur als de cv-ketel vervangen moet worden. Een cv-ketel gaat gemiddeld 18 jaar mee. 

Ik heb geen of een zeer lage waterdruk in de gehele woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neem dan contact op met Vitens, het storingsnummer is 0800-0359 (gratis).

Hoe kan ik de (thermostaat)knoppen van mijn radiatoren controleren?

Algemeen

Als de knop op de laagste stand staat, dan mag de radiator geen warmte meer afgeven (nadat de radiator natuurlijk eerst de kans heeft gehad om af te koelen). Bij twijfel over de juiste werking kunt u een reparatieverzoek indienen. Daarin ziet u welke installateur u hiervoor kunt bellen. Reparatieverzoek indienen

Een kapotte thermostaatknop is geen reden voor verlaging van hoge stookkosten; het is de verantwoordelijkheid van de huurder om dit gebrek tijdig te melden. Controleer de knoppen dus regelmatig.

Mijn verwarming doet het niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Voor problemen met uw (vloer)verwarming kunt u contact opnemen met uw installateur. U vindt hier de lijst met installateurs.

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Algemeen

Controleer eerst of het om 1 kraan gaat of om meerdere kranen. Gaat het om 1 kraan? Dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf. U kunt ons bellen via 0318 55 79 11.

Gaat het om meerdere kranen? Kijk of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dit kunt zien. De waterdruk moet hoger zijn dan 2 bar. Is de druk hoog genoeg? Dan kunt u contact opnemen met uw installateur. U vindt hier de lijst met installateurs.

Wat is een blokaansluiting?

Algemeen

Een blokaansluiting betekent dat u de verwarming deelt met andere bewoners in uw gebouw. Dit werkt zo:

  • U heeft geen eigen cv-ketel.
  • U heeft geen eigen energiecontract.
  • Alle bewoners in het gebouw gebruiken dezelfde verwarmingsinstallatie.

Ik wil een kleinere radiator, kan dat?

Algemeen

Helaas is dit niet mogelijk. Er is berekend hoeveel radiatoren voldoende zijn om de woning te verwarmen. 

Mijn verwarming valt uit in het weekend, wat nu?

Algemeen

Buiten onze openingstijden kunt u contact opnemen met uw installateur. U vindt hier de lijst met installateurs.

Ik heb blokverwarming. Wanneer gaat de verwarming aan?

Algemeen

Om energie en kosten te besparen, wordt de blokverwarming pas ingeschakeld wanneer de buitentemperatuur structureel laag genoeg is. In de overgangsperiodes, zoals de herfst en het voorjaar, kan het daardoor voorkomen dat het binnen nog wat fris aanvoelt terwijl de verwarming nog niet actief is.

U kunt in dat geval bijvoorbeeld tijdelijk gebruik maken van een elektrisch kacheltje. Let daarbij wel op het energieverbruik.

Mijn radiator is stuk. Kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

Lekt uw radiator? Dan kunt u contact opnemen met het onderhoudsbedrijf. Kunt u de contactgegevens niet vinden? Neem dan contact met ons op.

Heeft uw radiator roestplekken? Dan vervangen we uw radiator niet. U kunt de radiator zelf schuren en lakken.

Wat moet ik doen als ik geen warmte of warm water heb via Veenwarmte?

Algemeen

1. Controleer eerst of u warm kraanwater heeft
- Als u wel warm water heeft, is de warmtevoorziening in de woning in orde.

2. Controleer het LED-lampje op de afleverset (zie handleiding Veenwarmte):
- Groen of blauw: alles werkt normaal.
- Oranje of rood: er is een storing.
- Rood knipperend: neem contact op met Veenvesters.
- Rood of oranje constant: meld de storing bij Veenwarmte.

3. Geen warm water en geen foutmelding op de afleverset? Vraag aan uw buren of zij wel warm water hebben.
- Buren hebben warm water: het probleem zit in uw woning → neem contact op met Veenvesters.
- Buren hebben ook geen warm water: mogelijk een collectieve storing → meld dit bij Veenwarmte.

4. Handleiding raadplegen:
Bekijk de handleiding van Veenwarmte voor een duidelijke uitleg over de afleverset en LED-kleuren.

Wat is Veenwarmte?

Algemeen

Veenwarmte is de leverancier van warmte voor het gebouw De Tamarinde (Boompjesgoed 1 t/m 143). Veenwarmte levert warmte tot aan de afleverset in uw meterruimte, waarmee de warmte het gebouw binnenkomt. De installatie binnen uw woning (zoals leidingen, radiatoren en warmwaterafgifte) valt onder de verantwoordelijkheid van Veenvesters.

Hoe weet ik of mijn woning warmte krijgt van Veenwarmte of via een ketel/blokverwarming?

Algemeen

  • Woont u in De Tamarinde (Boompjesgoed 1 t/m 143), dan krijgt u warmte van Veenwarmte (stadsverwarming).
  • Woont u in een ander complex, dan is de warmtevoorziening meestal via een centrale ketel of blokverwarming van Veenvesters.

Hoe vul ik mijn verwarmingsketel bij?

Algemeen

U hebt nodig:
Een vulslang, een ontluchtingssleuteltje en een doek of dweil.

Zo vult u de cv-ketel bij:

1. Haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
2. Sluit de vulslang aan op een koudwaterkraan.
3. Laat de slang vollopen met water, zodat er geen lucht meer in zit (hou eventueel uw vinger op het uiteinde).
4. Draai de dop van de vul- of aftapkraan bij de cv-ketel.
5. Sluit de andere kant van de slang aan op het vulpunt van de cv-ketel en draai deze goed vast.
6. Draai nu de waterkraan en het vulpunt open.
7. Kijk op de manometer of het display van de ketel. Vul bij tot ongeveer 2 bar (of volgens de aanwijzing in de handleiding van uw ketel).
8. Sluit het vulpunt en draai de waterkraan weer dicht.
9. Koppel de vulslang los en leg een doek klaar om eventueel water op te vangen.
10. Steek de stekker weer in het stopcontact en zet de ketel aan.