Ik zoek

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over het zoeken van huurwoningen.

Veel gevraagd over Ik zoek

Ben ik verplicht om op woningen te reageren om mijn inschrijfduur te behouden?

Algemeen

Nee, u hoeft niet op woningen te reageren om uw inschrijfduur te behouden.

Hoe kan ik me inschrijven als woningzoekende?

Algemeen

Voor onze regio kunt u zich inschrijven via www.huiswaarts.nu. Zodra u zich inschrijft, kunt u direct reageren op het woningaanbod.

Ik wil graag verhuizen naar een kleinere woning. Krijg ik voorrang?

Algemeen

Woont u in een grote woning (3 slaapkamers of meer) van Veenvesters of een andere woningcorporatie uit de regio? Dan kunt u voorrang krijgen bij het reageren op een kleine woning van Veenvesters (maximaal 2 slaapkamers). Dit helpt bijvoorbeeld senioren of alleenstaanden om makkelijker te verhuizen naar een kleinere woning. Bij de toewijzing wordt gecontroleerd of de kandidaat echt een grote woning achterlaat.

Kan ik de woning die ik huur ook kopen?

Algemeen

Wanneer uw woning een verkooplabel heeft, dan kunt u soms de woning kopen. Wilt u weten of uw woning een verkooplabel heeft? Neem dan contact met ons op. Meer informatie vindt u hier

Onlangs is groot onderhoud uitgevoerd. Er is nu een reparatie nodig. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt dit melden via het contactformulier. Wij of de leverancier gaan dan een afspraak met u maken voor de reparatie.

Ik heb interesse in aanleunwoningen. Hoe werkt dat?

Algemeen

Wij verhuren geen aanleunwoningen meer. Voorheen waren dit soort woningen (deels) verbonden met of aan een zorginstelling. Zorg was altijd in de buurt.

Wij verhuren wel woningen in seniorencomplexen. Heeft u zorg nodig of wilt u gebruik maken van bijvoorbeeld warme maaltijden, dan kunt u dat zelf regelen. Kijk voor het aanbod van seniorenwoningen op www.huiswaarts.nu. Als u ingeschreven bent bij Huiswaarts kunt u reageren op deze woningen.

Waarom kan ik mijn huurwoning niet kopen?

Algemeen

Wij zetten niet al onze huurwoningen te koop. Door het tekort aan huurwoningen verkopen wij slechts een beperkt aantal woningen. Wij vinden het belangrijk om voldoende huurwoningen beschikbaar te houden voor mensen met een laag inkomen. Wilt u weten welke woningen wél te koop staan? Houd dan de pagina Mijn huurwoning kopen goed in de gaten. Hier vindt u een actueel overzicht van de woningen die we te koop aanbieden.

Ik ben mijn afvalpas kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

U kunt een nieuwe afvalpas aanvragen via het aanvraagformulier op de website van ACV. Indien u uw pas kwijt bent of als deze niet meer werkt kunt u een nieuwe aanvragen. Kosten hiervan bedragen € 15,00.

Wanneer ben ik co-ouder?

Algemeen

U bent voor ons en de Belastingdienst co-ouder als:

  • Uw kind minimaal 3 hele dagen per week bij u woont. En minimaal 3 hele dagen per week bij uw ex-partner.
  • Uw kind woont 1 week bij u en 1 week bij de ex-partner.

U kunt dit bewijzen met een van deze documenten:

  • Gerechtelijke uitspraak
  • Echtscheidingsconvenant
  • Ouderschapsplan

Ik zit middenin een echtscheiding. Welke documenten moet ik aanleveren?

Algemeen

Als u middenin een echtscheiding zit kunt u dit aantonen via de brief van de rechtbank dat de aanvraag is ingediend.

Wat is het flexibele hurenbeleid?

Algemeen

Ons flexibele hurenbeleid zorgt ervoor dat woningzoekenden uit verschillende inkomensgroepen kunnen reageren op dezelfde huurwoningen. Dit betekent dat zowel mensen met een laag inkomen als mensen met een hoger inkomen meer opties hebben om een geschikte woning te vinden.

De huurprijs van een woning wordt aangepast aan het inkomen van de huurder. Hierdoor wordt een woning die eerst niet betaalbaar was, alsnog betaalbaar gemaakt voor mensen met een lager inkomen.

Hier is een overzicht van hoe het proces werkt:

passend toewijzen

Kan ik een extra sleutel voor de algemene toegangsdeur krijgen?

Algemeen

Ja dat kan. Deze kunt u aanvragen via het contactformulier. De kosten hiervan zijn €17,50.

Loten jullie ook woningen?

Algemeen

Ja, een deel van onze woningen verloten wij. Bij deze woningen wordt niet naar inschrijftijd gekeken; iedereen die reageert, heeft evenveel kans. Bekijk het actuele aanbod op www.huiswaarts.nu.

Wat als ik in het buitenland woon en een uittreksel uit de BRP moet aanleveren?

Algemeen

Woont u in het buitenland en kunt u dit niet aanvragen? Lever dan een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aan. Dit kunt u opvragen bij een van de RNI-gemeenten in Nederland of via de website van Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

Ik heb gereageerd op een woning. Krijg ik de woning aangeboden?

Algemeen

Als u na het sluiten van de advertentie de eerste op de lijst bent sturen wij u een aanbiedingsmail om te laten weten dat u bent uitgekozen voor deze woning. We vertellen u ook wanneer u de woning kunt gaan bekijken. Als u de woning hebt bekeken, moet u snel besluiten of u de woning wilt hebben. In deze aanbiedingsmail staat ook wanneer en hoe u uw besluit aan ons moet doorgeven.

Bij een groepsbezichtiging moet u nog dezelfde dag aangeven of u de woning accepteert. Daarna ontvangt u dezelfde aanbiedingsmail.

Wat moet ik doen als mijn raam lekt of er vocht tussen het dubbel glas zit?

Algemeen

U kunt online een reparatieverzoek indienen: Reparatieverzoek indienen. Het is handig om een foto van het probleem bij te voegen, zodat we een beter beeld krijgen van de situatie en u sneller kunnen helpen.

Kan iemand die jonger is dan 55 jaar een seniorenwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. We proberen altijd eerst iemand te vinden die 55 jaar of ouder is. Als dat niet lukt kan het zijn dat de woning wordt aangeboden aan iemand die jonger dan 55 jaar is.

Mag ik op meerdere woningen tegelijk reageren?

Algemeen

Ja, dat mag. U kunt op maximaal drie woningen tegelijk reageren.

Let op: als u bij een woning op plek één komt te staan, vervallen de reacties op andere woningen.

Ik heb van Huiswaarts een e-mail ontvangen met de vraag of ik nog steeds belangstelling heb voor een woning. Ik heb niet op tijd gereageerd. Wat kan ik doen?

Algemeen

Het is helaas niet mogelijk om uw belangstelling aan te geven voor een woning als u niet optijd heeft gereageerd.

Mijn huurcontract wordt geweigerd door de gemeente omdat er geen handtekening op staat, wat nu?

Algemeen

Nieuwe bewoners hebben het huurcontract digitaal ondertekend. De gemeente zou dit moeten accepteren.

Ik heb de huur betaald maar ik zie niet dat het verwerkt is in mijn account, wat moet ik doen?

Algemeen

In de meeste gevallen duurt het even voor de betaling is verwerkt in het systeem. Twijfelt u toch, dan kunt u het beste even telefonisch contact openemen. Ons telefoonnummer is 0318 55 79 11. 

Mijn nieuwe woning bevalt mij niet, kan ik terug naar mijn eigen woning?

Algemeen

Het is niet mogelijk om terug te verhuizen naar uw oude woning.

kan ik de huur contant betalen?

Algemeen

Het is niet mogelijk om de huur contant te betalen. U kunt de huur wel bij ons op kantoor pinnen of handmatig overmaken naar onze bankrekening. Ons bankrekeningnummer is NL 24 RABO 0365 1940 50.

Er worden bij mij zonnepanelen geplaatst, de leverancier komt een probleem tegen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neemt telefonisch contact op met Veenvesters via 0318 55 79 11. Wij kunnen dan kijken of er een oplossing is. Ook kan de leverancier contact opnemen met Veenvesters. Vaak hebbben zij een contactpersoon, die ervoor kan zorgen dat ze snel weer verder kunnen.

Ik vind het regelen van de verhuizing moeilijk. Kan Veenvesters mij hierbij helpen?

Algemeen

Er komt veel kijken bij het regelen van een verhuizing. Helaas kunnen wij u hierbij niet helpen. Natuurlijk mag u ons vragen stellen over de woning die u van ons gaat huren. Alle andere zaken moet u zelf regelen.

Er zijn instanties die u hierbij mogelijk kunnen helpen. Neem contact op met deze insanties om dit te bespreken.

Ik wil graag verhuizen van een eengezinswoning naar een gelijkvloerse woning. Kan een medewerker mij hiermee helpen en zijn er hiervoor ook speciale regelingen?

Algemeen

Woont u in een grote woning (3 slaapkamers of meer) van Veenvesters of een andere woningcorporatie uit de regio? Dan kunt u voorrang krijgen bij het reageren op een kleine woning van Veenvesters (maximaal 2 slaapkamers). Dit helpt bijvoorbeeld senioren of alleenstaanden om makkelijker te verhuizen naar een kleinere woning. Bij de toewijzing wordt gecontroleerd of de kandidaat echt een grote woning achterlaat.