Woonomgeving en leefbaarheid

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over de woonomgeving en leefbaarheid.

Veel gevraagd over Woonomgeving en leefbaarheid

Wat doet een huisbewaarder?

Algemeen

Een huisbewaarder is een medewerker van Veenvesters die de schoonmaak doet in een complex.

De huurder betaalt hiervoor en deze kosten staan in de afrekening van de servicekosten. Deze kosten bestaan uit de arbeid en de schoonmaakmiddelen. 

Op mijn overzicht service- en stookkosten staan kosten berekend voor een huismeester. Wie is de huismeester en wat doet hij of zij?

Algemeen

Voorheen hadden met name seniorencomplexen een huismeester. Deze term is blijven bestaan, maar wordt nu anders ingevuld. De wijkbeheerder en complexbeheerder zijn nu aanspreekpunt voor de huurder. Zij pakken zaken in het complex op. Ook houden zij een spreekuur op sommige locaties. Wilt u met een van hen in contact komen, dan kunt u bellen met het algemene nummer of een contactformulier invullen.

Mag ik een camera plaatsen bij mijn voordeur/op de galerij, voor mijn veiligheid?

Algemeen

Nee, dat mag niet in verband met de privacywetgeving. Als u zich onveilig voelt en/of overlast ervaart, dan kunt u dit bij ons melden via Overlast melden. Wij kijken dan samen wat we voor u kunnen betekenen. Bij acute dreigende situaties kunt u het beste contact opnemen met de politie.

De camera bij de hoofdingang doet het niet meer. Wat nu?

Algemeen

U kunt dit aan ons doorgeven via het contactformulier. Onze medewerkers van Wijkregie gaan dan met uw melding aan de slag.

Er zit een kaartje op mijn auto dat ik niet mag staan op mijn gehuurde parkeerplaats. Hoe kan dit?

Algemeen

Meestal kunt u niet parkeren op uw parkeerplaats als er werkzaamheden zijn gepland in of rondom het complex. Vaak krijgt u hier een brief over of hangt er in de hal van het complex een mededeling. U kunt ons bellen 0318 55 79 11 voor meer informatie. 

Wat betekent leefbaarheid?

Algemeen

Met leefbaarheid wordt bedoeld hoe aantrekkelijk en/of geschikt een gebied of gemeenschap is om te wonen of te werken.

Ik heb last van duiven op mijn balkon. Wat kan ik doen?

Algemeen

Zorg ervoor dat er geen eten op het balkon is voor de duiven. En verwijder eventueel het nest.

Als de overlast heftig is kunt u een net of gaas aanbrengen om te voorkomen dat de duiven op uw balkon komen.

Er zitten vogels op mijn dak te nestelen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Helaas mogen wij niets doen als vogels een nest hebben. Een nest is beschermd. Neem contact met ons op via het contactformulier zodra de vogels zijn uitgevlogen. 
Wij treffen vooraf geen voorzieningen. Mochten vogels aan het nestelen zijn in een afvoer meldt dit dan bij ons via het contactformulier.

Ik maak me zorgen om één van mijn buurtbewoners. Kan ik dit bij jullie melden?

Algemeen

Ja, u kunt dit aan ons doorgeven. U kunt het ook melden bij Sociaal startpunt Veenendaal. Vul het formulier Melding verward persoon in.

Na uw melding onderzoekt de gemeente Veenendaal wat er aan de hand is en welke hulp nodig is. 

In mijn complex hangen camera’s. Kan ik de beelden daarvan zien?

Algemeen

Nee, vanwege de privacywetgeving mogen bewoners de camerabeelden niet zelf bekijken. De beelden worden alleen bekeken als de politie hierom vraagt. Wanneer er iets is gebeurd, raden wij u aan altijd aangifte te doen bij de politie. Vermeld hierbij dat er camera's in het complex hangen die mogelijk relevante beelden hebben vastgelegd. Het is aan de politie om te bepalen of de camerabeelden aan uw aangifte worden toegevoegd. U heeft zelf geen toegang tot de beelden.

Hulp vanuit Veens

Algemeen

Wilt u deelnemen aan een activiteit? Vrijwilligerswerk doen? Maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving? Bent u op zoek naar lotgenotencontact? Heeft u problemen en bent u op zoek naar begeleiding? Of wilt u iets organiseren voor de wijk? Met deze en nog vele andere vragen kunnen inwoners van Veenendaal terecht bij Veens.

Waar kan ik melden dat er vervuiling is in de centrale ruimten in mijn complex?

Algemeen

U kunt dit bij ons melden via het contactformulier.
Wij zorgen dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

Ik heb geen woonplezier meer in mijn woning/complex. Wat doen jullie hieraan?

Algemeen

Wat vervelend. Geef dit aan ons door via het contactformulier. Omschrijf duidelijk wat u voelt waardoor u geen woonplezier meer heeft. Wij bekijken of wij uw woonplezier beter kunnen maken. 

Heeft u last van overlast? Meld dit dan hier: Overlast melden.

Ik heb een probleem met de ontvangst van televisie, telefoon of internet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Meestal komt dit door de verbinding. Neem contact op met het bedrijf dat voor u televisie, telefoon en internet verzorgt. Bijvoorbeeld Ziggo, KPN of Odido. Dit bedrijf helpt u verder.

De toegang tot onze parkeervoorziening staat open. Iedereen kan er nu gebruik van maken. Wat kan ik doen?

Algemeen

Vervelend dat de toegang open staat. Het kan zijn vanwege werkzaamheden op het terrein of in het complex. Mogelijk is er een storing. Neem telefonisch contact op 0318 55 79 11, dan kunnen wij kijken wat de reden is en voor een technische oorzaak een reparatie laten uitvoeren.

Ik wil schade en/of vernieling doorgeven in mijn complex. Hoe kan ik dat doen?

Algemeen

Fijn, dat u schade of vernieling meldt. Dan kunnen wij dit herstellen.  U kunt dit melden via het contactformulier of telefonisch 0318 55 79 11.

In of om mijn complex is een controle uitgevoerd. Ik heb hier een vraag/opmerking over. Waar kan ik die stellen?

Algemeen

U kunt de vraag stellen via het contactformulier of bellen met 0318 55 79 11. Mocht uw vraag gaan over een voertuig wat na de controle is weggehaald, neem dan contact op met Kringloop Restore, Marconistraat 13 in Ede.