Huur betalen

U kunt uw huur op verschillende manieren betalen.

U kunt de huur betalen:

  • via een automatische incasso
  • via een link in uw e-mail naar iDEAL
  • op ons kantoor (alleen pinnen!)

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over huur betalen. 

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over huur betalen.

Veel gevraagd over Huur betalen

Hoe kan ik de huur betalen?

Algemeen

De huur kunt u via een automatische incasso betalen. Zelf overmaken kan ook; u ontvangt dan elke maand een verzoek om te betalen via iDEAL. Als u iets wilt wijzigen, dan kunt u dit doen via Aanpassen betaalwijze.

Eventueel kunt vóór de eerste van de maand de huur ook pinnen bij ons op kantoor, op alle werkdagen van 8.00 tot 12.00 uur. Contant betalen is niet mogelijk.

Kan ik in aanmerking komen voor huurverlaging?

Algemeen

Is uw inkomen gedaald en heeft u in de afgelopen 2 jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging gehad? Dan kunt u bij ons een voorstel tot huurverlaging doen. Wij berekenen dan een nieuwe huur voor u. Deze gaat in vanaf 2 maanden nadat wij het complete voorstel hebben ontvangen.

Voor de berekening van uw nieuwe huur gaan we uit van uw huurprijs van 2 jaar geleden. De huurprijs verhogen we dan met het percentage die toen gold voor de inkomensklasse waar u nu in valt. U krijgt de huur over de afgelopen jaren niet terug.

Op het formulier aanvraag huurverlaging staat wat u moet aanleveren. Ook kunt u huurverlaging aanvragen om huurtoeslag te krijgen. 

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

De huur moet altijd voor de eerste dag van de maand betaald zijn. Is er in het verleden met u een andere datum afgesproken? Dan mag u deze aanhouden. Voor nieuwe huurders is het niet mogelijk een andere betaaldatum te kiezen.

Waar kan ik zien of mijn betaling is ontvangen?

Algemeen

Op Mijn Veenvesters kunt u inloggen en zelf zien of uw betaling al is behandeld en verwerkt. Kunt u het niet vinden? Laat het ons weten via het contactformulier

Waarom betaal ik meer huur dan mijn buren?

Algemeen

Dit kan liggen aan verschillende zaken. 

1. Kwaliteit woning
De kwaliteit van je woning bepaalt de hoogte van je huurprijs. Heeft u een nieuwe cv-installatie of dubbel glas? Uw huur kan daarom hoger zijn dan de huur van uw buren met een oudere cv-installatie of enkel glas.

2. Huurverhoging
De huur wordt jaarlijks verhoogd. De afgelopen jaren was de hoogte van de huurverhoging afhankelijk van het inkomen. Is het inkomen van uw buren lager? Dan valt de huurverhoging ook lager uit. Door het verschil in inkomen ontstaat er een verschil in de huurprijs.

3. Huurprijs marktconform
Woont een huurder langere tijd in de woning? De huurprijs wordt jaarlijks in kleine stapjes verhoogd. Een woning die jarenlang door dezelfde bewoner is gehuurd, wordt bij een nieuwe verhuring vaak duurder. De prijs-kwaliteit verhouding is dan weer in balans.

4. Huurprijs sociale huurwoning
Een sociale huurwoning mag een huurprijs hebben tot maximaal € 763,47. Door jaarlijkse huurverhogingen kan de huur boven deze grens uitkomen.

Bij een nieuwe verhuring moet de woning weer worden aangeboden als een sociale huurwoning. Dit betekent dat de huurprijs dan lager uit kan vallen. 

De huur is twee keer afgeschreven. Wat moet ik doen?

Algemeen

Laat het ons weten via het contactformulier. Wij zorgen dat u het bedrag terugkrijgt.

Ik heb een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen. Is er een regeling voor de dubbele maandlast?

Algemeen

Nee, u moet zelf de huur van beide woningen betalen.

Veel gevraagd over Automatische incasso

Ik ben het niet eens met het bedrag wat jullie van mijn rekening hebben afgeschreven. Wat kan ik doen?

Algemeen

Laat het ons weten via het contactformulier.

Mijn bankrekeningnummer is gewijzigd. Hoe kan ik dit aanpassen?

Algemeen

U kunt dit hier online regelen. 

Ik betaal mijn huur via automatische incasso maar ik had niet voldoende geld op mijn rekening staan. De huur is niet afgeschreven. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt zelf de huur via een overboeking aan ons overmaken naar bankrekeningnummer NL 24 RABO 0365 1940 50 op naam van Veenvesters. Vergeet niet bij de betaling uw huurdernummer te vermelden. U kunt de betaling ook doen via het Klantportaal.

Ik betaal via automatische incasso. Wanneer wordt de huur van mijn rekening afgeschreven?

Algemeen

De huur wordt maandelijks op de eerste werkdag van de maand afgeschreven.

Ik wil mijn huur niet meer via automatische incasso betalen. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt de betaalwijze hier online wijzigen. 

Ik wil mijn huur via automatische incasso betalen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Huur betaalt u bij voorkeur met een automatische incasso. Via Mijn Veenvesters geeft u ons opdracht om rond de 1e van de maand de huur af te schrijven van uw bankrekening. Dan heeft u er verder geen omkijken meer naar!

Bij huurprijswijzigingen hoeft u niets te doen. Wij passen de huur voor u aan.

Veel gevraagd over Betalen via iDEAL

Ik heb mijn huur via iDEAL betaald. Hoe kan ik zien dat jullie mijn betaling hebben ontvangen?

Algemeen

Als u inlogt op Mijn Mijn Veenvesters kunt u zien of een betaling verwerkt is.

Het lukt mij niet de betaling te doen met iDEAL

Algemeen

Het kan zijn dat u tijdens de betaling op de knop 'Vorige' hebt geklikt. Dan wordt de betaling gestopt. Na 30 minuten kunt u de betaling opnieuw doen.

Ik wil mijn huur via iDEAL betalen, maar er gaat iets mis. Wat moet ik doen?

Algemeen

U heeft 2 opties:

1. U kunt het bedrag overmaken op het bankrekeningnummer van Woningstichting Veenvesters: NL24 RABO 03 6519 4050. Vermeld ook uw huurder nummer.  

2. Bel met de Huurincasso. Van hen ontvangt u een IDEALLINK, waar u direct mee kunt betalen. 

Kan ik mijn huur via iDEAL betalen?

Algemeen

Ja, dit kan via uw account op Mijn Veenvesters

Kan ik een iDEAL betaallink krijgen voor het betalen van de huur of afrekening stook- en servicekosten?

Algemeen

U kunt deze hier aanvragen: contactformulier. U ontvangt dan via de mail een betaallink om te betalen.

Veel gevraagd over Zelf overmaken

Hoe kan ik mijn huur zelf overmaken?

Algemeen

Via de e-mail ontvangt van ons een digitale factuur. U kunt uw huur naar ons overmaken op rekeningnummer NL 24 RABO 0365 1940 50 op naam van Veenvesters. Vergeet bij de betaling niet uw huurdernummer te vermelden! Als wij een betaling zonder een duidelijke omschrijving ontvangen, storten we deze terug op uw rekening. U kunt ook de huurbetaling regelen vanuit het Klantportaal.

Ik heb de huur zelf naar jullie overgemaakt maar ik ontvang nu een betalingsherinnering. Wat moet ik doen?

Algemeen

Waarschijnlijk hebben de betaling en de betalingsherinnering elkaar gekruist.

Laat het ons weten. contactformulier

Kan ik een papieren factuur ontvangen?

Algemeen

Nee, u kunt geen papieren factuur ontvangen. Als uw e-mailadres bij ons bekend is, sturen we u de factuur digitaal.

Mag iemand anders namens mij de huur naar jullie overmaken?

Algemeen

Dit kunt u aanvragen als het om een ander bankrekeningnummer gaat.

Naar welk rekeningnummer kan ik de huur overmaken?

Algemeen

U kunt de huur overmaken op bankrekening NL 24 RABO 0365 1940 50 op naam van Veenvesters.

Welke gegevens vermeld ik bij de overboeking van mijn huurbetaling?

Algemeen

U kunt uw huurdernummer hierbij vermelden.