Huurtoeslag

Iedereen die huurtoeslag ontvangt, krijgt in november of december een voorschotbeschikking van de Belastingdienst. Daarop staat de hoogte van uw huurtoeslag in het volgende jaar vermeld. Uw huurtoeslag is gebaseerd op de gegevens die de Belastingdienst van u heeft. Maar in een jaar kan veel veranderen. Samenwonen, scheiden, een ander inkomen of een ander huis: allemaal veranderingen die van invloed kunnen zijn op de hoogte van uw huurtoeslag. Controleer de gegevens op de voorschotbeschikking dus goed. En let hierbij vooral op uw inkomensgegevens.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over de huurtoeslag. 

Veel gevraagd over Huurtoeslag

Er wijzigt iets in mijn situatie en dat heeft invloed op de hoogte van mijn huurtoeslag. Hoe geef ik deze wijzigingen door?

Algemeen

U moet dit doorgeven aan De Belastingdienst onder Mijn Toeslagen

Kom ik nog in aanmerking voor huurtoeslag?

Algemeen

De jaarlijkse huurverhoging per 1 juli hoeft u niet aan de Belastingdienst door te geven. Dat doen wij voor u. U ziet de nieuwe huur dan in Mijn toeslagen. De Belastingdienst verwerkt de jaarlijkse huurverhoging pas bij de definitieve berekening. Die krijgt u na afloop van het jaar.

Komt uw huur door een huurverhoging boven de maximale huurgrens? Dan houd u recht op huurtoeslag als u in de maand voor de huurverhoging huurtoeslag kreeg. U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Maak hier een proefberekening.

Kan ik huurtoeslag aanvragen voor servicekosten?

Algemeen

Uw huurtoeslag wordt berekend over de huur. Hierin mag maximaal € 48,00 servicekosten per maand zitten. Bij de aanvraag huurtoeslag mag u de servicekosten voor maximaal dit bedrag meerekenen.

Hoe weet ik of ik recht heb op huurtoeslag?

Algemeen

Dit kunt u vinden op Mijn toeslagen. Hier kunt u ook een proefberekening maken.

Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van mijn huurtoeslag?

Algemeen

Hiervoor kunt u contact opnemen met de Belastingdienst, 0800 0543.

Moet ik zelf huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

Ja, dit kunt u doen op Mijn toeslagen

Stopt de huurtoeslag automatisch als ik mijn huur opzeg?

Algemeen

Nee, wij raden u aan om dit zelf stop te zetten.

Welke gegevens heb ik nodig om huurtoeslag aan te vragen?

Algemeen

U heeft nodig:

  • uw DigiD
  • een geactiveerde berichtenbox van digiD
  • een huurspecificatie. Deze vindt u in uw account op Mijn Veenvesters 
  • het jaarinkomen van u (en uw partner)

Houd ik recht op huurtoeslag?

Algemeen

Komt uw huurprijs door een huurverhoging boven de sociale huurgrens? Dan houd u recht op huurtoeslag als u in de maand voor de huurverhoging huurtoeslag kreeg voor die woning.

U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Hier kunt u een proefberekening maken.