Hinder en overlast

We willen allemaal prettig wonen. In een goed huis en een fijne buurt. Maar helaas hebben we een prettige leefsituatie niet altijd in de hand. Soms krijgen we te maken met overlast: herhaalde gedragingen die we ervaren als zeer onaangenaam, ongewenst, lastig, hinderlijk of bedreigend. In ieder geval kunnen we overlast alleen aanpakken als iemand zich niet houdt aan de afspraken in de huurovereenkomst. Of als iemand iets doet wat volgens de wet niet mag. Denk bijvoorbeeld aan geluidsoverlast, vervuiling van de omgeving, stankoverlast en vernielingen. Maar ook aan bedreiging en intimidatie of overlast als gevolg van alcohol en drugs.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over hinder en overlast.

Veel gevraagd over Overlast

Ik heb overlast. Wat kan daaraan gedaan worden?

Algemeen

Wij verwijzen u naar de procedure op onze website. U kunt uw overlast bij ons melden via Overlast melden. Wanneer er overlast is en het is onbekend van wie, zoals vernieling in een complex, kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.

Wat kan ik doen als de algemene ruimtes niet zijn schoongemaakt of opgeruimd?

Algemeen

Als de algemene ruimtes niet (goed) schoon zijn of als er grofvuil ligt, kunt u een melding doen via: Overlast melden.

Hoe bespreek ik problemen of klachten met mijn buren bij overlast?

Algemeen

Tips voor een gesprek met uw buren:

  • Wacht niet te lang voor u gaat praten.
  • Ga niet praten als u erg boos bent. Kies een moment dat u rustig bent.
  • Vraag ook aan de buren of het een goed moment is om te praten. Maak een afspraak als het niet uitkomt.
  • Denk voor het gesprek goed na over wat u wilt zeggen. Waar stoort u zich precies aan? En wanneer en waarom? Bijvoorbeeld: ik heb last van de harde muziek na 22.00 uur 's avonds, ik kan er niet door slapen.
  • Formuleer uw verwijt naar wens: Jij maakt altijd herrie (verwijt), ik zou het op prijs stellen als je wat zachter deed (wens).
  • Leg uit waarom u het gedrag/situatie vervelend vindt. Praat alleen vanuit uw eigen ervaring en niet over wat andere buren u vertelt hebben.
  • Vraag ook aan uw buren of zij weleens last van u hebben.
  • Luister ook naar wat uw buren vertellen over de overlast. Soms krijgt u zo meer begrip en is de overlast minder storend.
  • Werk samen met uw buren: klaag niet alleen, probeer ook te luisteren naar de ander. Maak samen afspraken en zoek samen een oplossing.
  • Stop het gesprek als er ruzie ontstaat, ruzie maakt het alleen maar erger. Maak dan een nieuwe afspraak om het gesprek op een later tijdstip voort te zetten. 

Ik ervaar geluidsoverlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Algemeen

Probeer eerst zelf in gesprek te gaan met uw buren. Leg rustig uit welke overlast u ervaart en bespreek samen mogelijke oplossingen.

Blijft de situatie onveranderd? Dan kunt u de overlast online bij ons melden.

Bij ernstige overlast raden wij aan om contact op te nemen met de politie. Zij kunnen de situatie beoordelen en eventueel direct met uw buren in gesprek gaan.

Mag ik overlast anoniem melden?

Algemeen

Het is niet mogelijk om anoniem een melding te doen
We vragen om uw gegevens in de aanvraag, zodat we contact met u kunnen opnemen. Op die manier kunnen we samen een geschikte oplossing vinden.

We gaan zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens
Uw gegevens worden nooit zonder uw toestemming gedeeld, ook niet met de persoon die overlast veroorzaakt.

Er ligt veel afval of grofvuil in de buurt van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

U kunt een melding bij de gemeente maken als er afval of grofvuil ligt op gemeentegrond.

Ligt er veel afval of grofvuil om uw woning of in het woongebouw? Dan kunt u een melding maken bij ons: Overlast melden.

Waar kan ik terecht voor parkeeroverlast of schade aan mijn auto?

Algemeen

Voor schade aan uw auto is altijd de veroorzaker aansprakelijk. Dit geldt zowel op parkeerterreinen van Veenvesters als op die van de gemeente. Is de dader onbekend? Dan adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie.

Bij parkeeroverlast hangt het ervan af wie het terrein beheert:

- Terrein van Veenvesters
Vul een melding in via het Overlast melden. De wijkbeheerder neemt uw melding in behandeling.
- Terrein van de gemeente
Meld de overlast via de website van de gemeente. Kies daar voor de optie ‘parkeeroverlast’.

Ik woon in een huurwoning. Ik ervaar overlast van een koper. Wat kan ik doen?

Algemeen

Meld de overlast eerst zelf bij uw buren en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen.

Ik woon in een koopwoning. Ik ervaar overlast van een huurder van jullie. Wat kan ik doen?

Algemeen

Meld de overlast eerst zelf bij uw buren en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u de overlast bij ons melden.

Mag ik barbecueën in mijn tuin?

Algemeen

Dit is toegestaan als u een eengezinswoning met een tuin huurt.

Mag ik een camera op de galerij ophangen voor mijn veiligheid?

Algemeen

Nee, dat mag niet. Vanwege de privacywetgeving is het niet toegestaan om een camera op te hangen op de galerij. Voelt u zich onveilig of ervaart u overlast? Meld dit dan via Overlast melden. We kijken samen met u wat we kunnen doen. Bij acute of dreigende situaties kunt u het beste de politie bellen.

Wat gebeurt er na mijn overlastmelding?

Algemeen

Nadat u ons heeft ingeschakeld, kunnen wij u vragen een logboek bij te houden van de overlast.

In het logboek schrijft u op wanneer u last heeft van de buren, hoe lang het duurt en welke overlast u heeft. Zo krijgen we een goed overzicht van de overlast. Dit is belangrijk als we uw melding onderzoeken. Aan de hand van het logboek kunnen we bepalen hoe we u verder kunnen helpen. 

Wat is buurtpreventie?

Algemeen

Buurtpreventie is een samenwerking tussen bewoners, gemeente en/of politie om de veiligheid en leefbaarheid in een wijk te vergroten. Het idee is dat bewoners samen alert zijn op verdachte situaties en ongewenst gedrag in hun buurt, en dit melden bij de juiste instanties. Vaak gebeurt dit via buurtapps (zoals WhatsApp), buurtpreventieteams, of wandelrondes.

Mijn buren onderhouden hun tuin niet. Bij wie kan ik dit melden?

Algemeen

Spreek uw buren hier eerst zelf op aan. Doen zij hier niets mee? Dan kunt u een melding maken via: Overlast melden.

Veel gevraagd over Drugsoverlast

Ik denk dat er hennepkwekerij in een woning in mijn buurt zit. Wat kan ik doen?

Algemeen

Het telen of verwerken van hennep is niet toegestaan in onze woningen
Als u een vermoeden heeft van een hennepkwekerij, kunt u dit melden bij ons én bij de politie. Hennepkwekerijen kunnen zorgen voor overlast, zoals stank, geluid of risico’s door criminele activiteiten.

Wat gebeurt er als jullie drugshandel ontdekken in een woning?

Algemeen

Veenvesters werkt nauw samen met de politie en andere betrokken partijen. Bij het aantreffen van bijvoorbeeld een hennepkwekerij, verzoeken wij de huurder om de huurovereenkomst op te zeggen. Indien de huurder hier geen gehoor aan geeft, stappen wij naar de rechter om de huurovereenkomst te beëindigen. Alle kosten die voortvloeien uit de rechtszaak en de schade aan de woning worden verhaald op de huurder. Daarnaast eisen wij een boete. 

Hoeveel wietplantjes mag een huurder hebben?

Algemeen

Wij accepteren dit niet in onze woningen. Wij mogen de huurovereenkomst beëindigen als u meer dan 5 wietplantjes heeft in uw woning.

Minder dan 5 wietplantjes is verboden, maar wordt niet strafrechtelijk vervolgd. 

Ik ruik een wietlucht in mijn complex. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als dit eenmalig is, hoeft u niets te doen. Komt het heel vaak voor en heeft u er veel last van, dan kunt u dit bij ons melden via het Overlast melden.

Veel gevraagd over Buurtbemiddeling

Hoe kan ik contact opnemen met buurtbemiddeling?

Algemeen

Dit hangt af van de gemeente waar u woont. 

- Klik hier voor de gemeente Veenendaal.
- Klik hier voor de gemeente Rhenen.
- Klik hier voor de gemeente Scherpenzeel. 

Wat doet buurtbemiddeling bij overlast?

Algemeen

Zij voeren gesprekken met beide buren, die overlast van elkaar ervaren en daar zelf niet (meer) uitkomen. Beide partijen krijgen de gelegenheid om hun verhaal te vertellen en wensen te benoemen. Uiteindelijk gaan de buren zelf oplossingen zoeken, waar beide achter staan.