Huur opzeggen
De makkelijkste manier om uw huur op te zeggen is via uw account op Mijn Veenvesters. Schriftelijk opzeggen kan natuurlijk ook. Houd wel rekening met de opzegtermijn van een maand.
Belangrijke informatie
Opzeggen
De huur van de woning kunt u makkelijk via onze website opzeggen. Schriftelijk mag natuurlijk ook. Nadat wij uw opzegging ontvangen hebben, sturen wij u een bevestigingsbrief met de datum
en het tijdstip van een eerste en een tweede woningopname en een overnameformulier. Als u getrouwd bent of samenwoont moet u uw schriftelijke huuropzegging beiden ondertekenen.
Opleveren van uw woning
Als u een woning van ons gaat huren, dan verwacht u dat die woning er goed uitziet. Als u de woning
weer gaat verlaten, dan verwachten wij ook dat u die woning goed achterlaat. Onze opzichter komt
daarom de woning controleren. In de bevestiging van de huuropzegging die u van ons krijgt, staat de
datum en het tijdstip van de eerste en de tweede woningopname vermeld. Tijdens de eerste
woningopname bespreekt de opzichter met u wat u moet doen om de woning ‘in goede staat’ achter
te laten. Ook laat de opzichter u weten welke kosten voor herstel van de woning eventueel nodig zijn.
Dit legt de opzichter vast in het woningopnamerapport. U ondertekent dit rapport en krijgt daar een
kopie van. Aan het einde van de huurperiode vindt de tweede woningopname plaats
Inleveren sleutels
De sleutels levert u in bij de opzichter tijdens de tweede woningopname. Die vindt meestal plaats op
de dag dat de huur eindigt.
Automatische Incasso
Wij laten de automatische incasso van de huurbetaling automatisch vervallen. U hoeft hiervoor
niets te regelen.
Energieleveranciers, Warmtebedrijf Veenendaal en Vitens
Denk eraan dat u, na het opzeggen van de huur, ook het contract met uw energieleverancier, warmteleverancier en Vitens (water) tijdig opzegt. Hiermee voorkomt u dat te lang voorschotten aan u worden doorberekend. Tijdens de tweede woningopname neemt de opzichter samen met u de meterstanden in de woning op van elektra, gas en water. Deze meterstanden en uw nieuwe adres
(voor de eindafrekening) kunt u dan zelf aan uw energieleverancier doorgeven.
Eindafrekening
Binnen twee weken na de datum waarop de huur is beëindigd ontvangt u van ons een eindafrekening.
Deze eindafrekening omvat het volgende:
• verrekening van eventueel te veel of te weinig betaalde huur,
• eventuele verrekening van kosten die wij gemaakt hebben om onroerende goederen die niet in
goede staat zijn achtergelaten te herstellen of om roerende goederen te verwijderen.
Als u een voorschotbedrag van de stookkosten en servicekosten in uw huur aan ons betaalt, krijgt u
hiervan een eindafrekening van ons op uw nieuwe adres. Dit wordt elk jaar in juni afgerekend.
Veel gevraagd over Regelen bij huuropzegging
Ik heb de huur opgezegd. Hoe zit het met overname?
Algemeen
Wanneer u uw huur opzegt, ontvangt de nieuwe kandidaat uw contactgegevens (als u hiervoor toestemming heeft gegeven). Deze persoon neemt contact met u op om de woning te bezichtigen en om te bespreken welke spullen u eventueel wilt aanbieden voor overname. Tijdens de voorcontrole maakt u samen met de opzichter afspraken over de overname van spullen. Denk hierbij aan spullen zoals vloerbedekking, laminaat, gordijnen, luxaflex en lamellen.
Spullen zoals sanitair en tegels horen bij de woning en mogen niet worden aangeboden voor overname.
U onderhandelt zelf met de nieuwe huurder over de overname en de prijs van uw spullen. Tot de oplevering van de woning blijft u verantwoordelijk voor de spullen die u wilt overdragen.
Er ligt nog post in mijn oude woning. Hoe los ik dat op?
Algemeen
Als wij de woning alweer hebben verhuurd, kunt u dit zelf regelen met de nieuwe bewoner(s). Bijvoorbeeld door even langs de woning te gaan. Ook als het geen haast heeft, kunt u dit het beste doen. Staat de woning leeg en is het belangrijke post? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Dan kijken we samen wat we eventueel voor u kunnen doen.
Ik heb mijn woning niet leeg op de einddatum. Wat kan ik doen?
Algemeen
Neem zo snel mogelijk contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken welke afspraken mogelijk zijn.
Wat moet ik doen met het overnameformulier?
Algemeen
Als u de huur heeft opgezegd, ontvangt u van ons een overnameformulier waarop u de overname-afspraken met de nieuwe huurder opschrijft. Samen met de nieuwe huurder ondertekent u het formulier. Teken pas als zeker is dat de nieuwe huurder uw woning gaat huren.
Tijdens de eerste woningopname bekijkt de opzichter samen met u wat u voor overname kunt aanbieden aan de nieuwe huurder. U levert een kopie van het overnameformulier in tijdens de tweede woningopname. Zo weten wij wat u met de nieuwe huurder afgesproken heeft.
Neemt Veenvesters ook spullen over voor overname?
Algemeen
Veenvesters neemt geen spullen van u over. Hierop geldt één uitzondering. Namelijk als wij u schriftelijk toestemming hebben gegeven om zelf veranderingen in uw woning aan te brengen die na verhuizing niet verwijderd hoeven te worden. De opzichter bespreekt dit met u tijdens de woningopname.
Kan ik een verhuurdersverklaring krijgen?
Algemeen
U kunt een verhuurdersverklaring aanvragen door contact met ons op te nemen. U kunt het formulier op drie manieren ontvangen:
- Per post op het bij ons bekende adres.
- Per e-mail op het bij ons bekende e-mailadres.
- Ophalen bij ons op kantoor.
Op de verhuurdersverklaring staat wanneer u in de woning woonde en of er toen bijzonderheden waren. Er staat bijvoorbeeld of u een huurachterstand had. En of u overlast veroorzaakte. Ook wordt de netto huur vermeld.
Ik heb mijn huur opgezegd. Waar en wanneer lever ik mijn sleutels in?
Algemeen
Sleutels levert u in tijdens de eindcontrole bij de opzichter, in de woning.
Lukt dit niet?
Laat het ons dan direct weten. Er staan vaak werkzaamheden gepland of er komt snel een nieuwe huurder. In dat geval is het niet mogelijk om de sleutels later in te leveren.
Mist u sleutels?
U kunt extra sleutels laten maken bij een sleutelspecialist. Gaat het om gecertificeerde of elektronische sleutels? Dan kunt u deze via ons bijbestellen. Dit moet u wel zelf betalen.
Ga hiervoor naar: Bijbestellen gecertificeerde sleutel.
Wat moet ik doen om mijn verhuizing door te geven aan de gemeente?
Algemeen
U moet uw verhuizing doorgeven bij de gemeente waarin u woont. De gemeente past vervolgens uw adresgegevens aan in de Basisregistratie Personen (BRP).
U kunt uw verhuizing meestal online doorgeven via de website van uw gemeente:
- Klik hier voor de gemeente Veenendaal.
- Klik hier voor de gemeente Rhenen.
- Klik hier voor de gemeente Scherpenzeel.
Ik ga verhuizen. Moet ik de meterstanden doorgeven aan mijn energiemaatschappij?
Algemeen
Ja, u moet zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit doet u op de dag waarop de huur van de woning eindigt. U geeft de meterstanden van gas, elektra en water door.
Heeft u nog analoge meters, dan moet u de verhuisdatum en meterstanden doorgeven. Steeds meer gas- en elekrticiteitsmeters zijn "slimme meters". Heeft u slimme meters, dan hoeft u alleen de laatste huurdag aan uw energieleverancier door te geven. In dat geval lezen ze op die dag vanaf afstand de meterstanden voor u uit.
Ik ga verhuizen. Moet ik de stand van de watermeter doorgeven aan de watermaatschappij?
Algemeen
Ja, als bij uw woning een watermeter aanwezig is, dan moet u deze doorgeven aan de watermaatschappij. Bij een aantal woningen zijn geen watermeters per adres aanwezig, maar per groep woningen. In zo'n geval is dit niet nodig.
Ik ga verhuizen. Moet ik dit melden bij de Belastingdienst?
Algemeen
Nee, dit wordt automatisch gedaan als u uw verhuizing doorgeeft aan uw gemeente.
Toeslagen zoals huurtoeslag, worden niet automatisch overgezet. Dit dient u zelf te doen via De Belastingdienst onder Mijn toeslagen.
Ik heb de huur opgezegd. Kan ik de einddatum nog veranderen?
Algemeen
Nee, u kunt de einddatum niet veranderen. Heeft u een hele dringende reden? Neem dan contact met ons op via 0318 55 79 11.
Ik heb mijn huur opgezegd. Kan ik de woning eerder opleveren dan de afgesproken datum?
Algemeen
Soms kan dit. Neem contact met ons op. Wij bespreken de mogelijkheden met u.
Op welke dag in de maand kan ik mijn huur opzeggen?
Algemeen
U kunt de huur opzeggen op elke dag van de maand. U hoeft dus niet te wachten tot de 1e of de laatste dag van de maand. De opzegtermijn is één maand. De datum waarop uw huur eindigt, bepaalt u zelf.
Let op: zegt u op in een weekend of op een feestdag, dan geldt de eerstvolgende werkdag als opzegdatum.
Veel gevraagd over Huur opzeggen bij overlijden
Ik wil de huur opzeggen van een overleden familielid. Hoe doe ik dat?
Algemeen
Allereerst gecondoleerd met het verlies. Wij wensen u veel sterkte toe in de komende tijd.
Alleen erfgenamen mogen de huur van een overleden familielid opzeggen. Wij hebben dan een overlijdensakte nodig. U kunt hier de huuropzegging doorgeven.
Als erfgenaam bent u ook verantwoordelijk voor het opleveren van de woning. Dat betekent dat u bij de inspecties aanwezig bent en de sleutels van de woning inlevert.
Kan ik in de woning blijven wonen als een van mijn ouders overlijdt?
Algemeen
Gecondoleerd met het overlijden van uw ouder. Wij willen graag de situatie met u bespreken. Belt u ons? Het telefoonnummer is 0318 55 79 11.
In hoofdlijnen gelden de volgende afspraken:
- De jongvolwassene kan tot 27 jaar in de ouderlijke woning blijven als deze passend is.
- Als de woning niet passend is, kan de jongvolwassene nog 2 jaar blijven met een tijdelijk huurcontract.
- De huurprijs wordt in die periode zo vastgesteld dat deze betaalbaar is.
- Daarna biedt Veenvesters een passende woning aan met een huurcontract voor onbepaalde tijd.
Kan ik het huurcontract overnemen na het overlijden van mijn partner?
Algemeen
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw partner. Wij wensen u veel sterkte toe.
Het huurcontract kan door u worden overgenomen als:
- U en uw partner een huwelijk of geregistreerd partnerschap hadden, of
- U niet getrouwd was/geregistreerd partnerschap had, maar wel aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U woont minimaal 2 jaar op hetzelfde adres.
- U had een duurzame, gezamenlijke huishouding (bijvoorbeeld samen rekeningen betaald).
Voor het aanpassen van het contract hebben wij de volgende documenten nodig:
- Een kopie van de akte van overlijden.
- Een verzoek tot naamswijziging (identiteitsbewijs, bewijs van trouwen of geregistreerd partnerschap).
U kunt dit online regelen via: Contract aanpassen.
Wat is onbeheerd nalatenschap?
Algemeen
Een onbeheerd nalatenschap betekent dat iemand is overleden en dat er geen erfgenamen, executeur of andere bevoegde persoon bekend of beschikbaar is om de erfenis (nalatenschap) te beheren. Heeft u hier verdere vragen over? Dan kunt u het beste even telefonisch contact opnemen. Ons telefoonnummer is 0318 55 79 11.
Ik wil de huur opzeggen namens een overleden bewoner. Ik ben zelf geen erfgenaam. Wat kan ik doen?
Algemeen
Allereerst gecondoleerd met het verlies. Wij wensen u veel sterkte toe in de komende tijd.
Bent u zelf geen erfgenaam van de bewoner? Of weet u niet of er erfgenamen zijn? Neemt u dan contact met ons op. Onze woonconsulenten bespreken de huuropzegging graag persoonlijk met u.
Veel gevraagd over Eindafrekening
Ik heb mijn eindafrekening (nog) niet ontvangen. Wat kan ik doen?
Algemeen
Laat het ons weten via het contactformulier.
Wij kijken wat de status van de eindafrekening is.
Ik heb de woning verlaten. Waar kan ik de eindstanden van de meters vinden?
Algemeen
De eindstanden zijn vermeld in het inspectierapport dat u na afloop van de eindcontrole heeft ontvangen.
Ik heb mijn eindafrekening ontvangen en ik ben het niet eens met het bedrag wat ik moet betalen. Wat kan ik doen?
Algemeen
Laat het ons weten via contactformulier.
Kan ik een betalingsregeling krijgen voor mijn eindafrekening als ik het bedrag niet in één keer kan betalen?
Algemeen
Ja, een betalingsregeling is mogelijk. U kunt deze eenvoudig online aanvragen via: Aanvragen betalingsregeling. Heeft u vragen of hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.
Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer krijg ik de eindafrekening?
Algemeen
Binnen twee weken na de einddatum ontvangt u per e-mail de eindafrekening. Daarin staat een berekening van te veel of te weinig betaalde huur. Ook vindt u daar een berekening van kosten die wij voor u hebben gemaakt om de woning "in goede staat" te brengen (mutatiekosten).
De afrekening van de service- en stookkosten krijgt u later van ons. Die rekenen wij elk jaar rond de maand mei/juni af.