Huur opzeggen
De huur van uw woning opzeggen kunt schriftelijk of digitaal opzeggen via uw account op Mijn Veenvesters. Houd wel rekening met de opzegtermijn van een maand.
Hieronder vindt u een overzicht van de stappen die u moet ondernemen.
Zelf regelen
Schriftelijk opzeggen
De huur van de woning kunt u alleen schriftelijk bij ons opzeggen. Dat kan ook makkelijk via onze
website. Nadat wij uw opzegging ontvangen hebben, sturen wij u een bevestigingsbrief met de datum
en het tijdstip van een eerste en een tweede woningopname en een overnameformulier. Als u
getrouwd bent of samenwoont moet u uw schriftelijke huuropzegging beiden ondertekenen.
Opleveren van uw woning
Als u een woning van ons gaat huren, dan verwacht u dat die woning er goed uitziet. Als u de woning
weer gaat verlaten, dan verwachten wij ook dat u die woning goed achterlaat. Onze opzichter komt
daarom de woning controleren. In de bevestiging van de huuropzegging die u van ons krijgt, staat de
datum en het tijdstip van de eerste en de tweede woningopname vermeld. Tijdens de eerste
woningopname bespreekt de opzichter met u wat u moet doen om de woning ‘in goede staat’ achter
te laten. Ook laat de opzichter u weten welke kosten voor herstel van de woning eventueel nodig zijn.
Dit legt de opzichter vast in het woningopnamerapport. U ondertekent dit rapport en krijgt daar een
kopie van. Aan het einde van de huurperiode vindt de tweede woningopname plaats
Inleveren sleutels
De sleutels levert u in bij de opzichter tijdens de tweede woningopname. Die vindt meestal plaats op
de dag dat de huur eindigt.
Automatische Incasso
Wij laten de automatische incasso van de huurbetaling automatisch vervallen. U hoeft hiervoor
niets te regelen.
Energieleveranciers, Warmtebedrijf Veenendaal en Vitens
Denk eraan dat u, na het opzeggen van de huur, ook het contract met uw energieleverancier, warmteleverancier en Vitens (water) tijdig opzegt. Hiermee voorkomt u dat te lang voorschotten aan u worden doorberekend. Tijdens de tweede woningopname neemt de opzichter samen met u de meterstanden in de woning op van elektra, gas en water. Deze meterstanden en uw nieuwe adres
(voor de eindafrekening) kunt u dan zelf aan uw energieleverancier doorgeven.
Eindafrekening
Binnen zes weken na de datum waarop de huur is beëindigd ontvangt u van ons een eindafrekening.
Deze eindafrekening omvat het volgende:
• verrekening van eventueel te veel of te weinig betaalde huur,
• eventuele verrekening van kosten die wij gemaakt hebben om onroerende goederen die niet in
goede staat zijn achtergelaten te herstellen of om roerende goederen te verwijderen.
Als u een voorschotbedrag van de stookkosten en servicekosten in uw huur aan ons betaalt, krijgt u
hiervan een eindafrekening van ons op uw nieuwe adres. Dit wordt elk jaar in juni afgerekend.
Veel gevraagd over Regelen bij huuropzegging
Ik heb mijn huur opgezegd. Hoe moet ik de woning achterlaten?
Algemeen
Als u de huur opzegt, wordt er een voorcontrole ingepland. Tijdens deze controle hoort u hoe u de woning moet achterlaten (leeg, schoon en in goede staat).
Heeft u een tuin? Ook deze moet netjes zijn. U moet onkruid verwijderen, gras maaien als het lang is en beplanting snoeien. Eigen tuininrichting neemt u mee of kan de volgende huruder van u overnemen. Dit mag alleen als dit is afgesproken.
Hier vindt u alvast de checklist.
Er ligt nog post in mijn oude woning. Hoe los ik dat op?
Algemeen
Als wij de woning alweer hebben verhuurd, kunt u dit zelf regelen met de nieuwe bewoner(s). Bijvoorbeeld door even langs de woning te gaan. Ook als het geen haast heeft, kunt u dit het beste doen. Staat de woning leeg en is het belangrijke post? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Dan kijken we samen wat we eventueel voor u kunnen doen.
Ik ga verhuizen en heb een verhuurdersverklaring van jullie nodig. Hoe vraag ik deze aan?
Algemeen
Neem hiervoor contact op via het contactformulier. U krijgt van ons dan een verhuurdersverklaring per mail.
Ik heb mijn huur opgezegd. Waar en wanneer lever ik mijn sleutels in?
Algemeen
Dit doet u bij de eindcontrole bij de opzichter in de woning.
Lukt dit niet?
Laat het ons meteen weten. Vaak staan er werkzaamheden gepland aan de woning of komt er direct een nieuwe huurder. Dan is het niet mogelijk de sleutels later in te leveren.
Heeft u niet meer alle sleutels?
U kunt extra sleutels laten maken bij een sleutelmaker. Gaat het om gecertificeerde sleutels of elektronische sleutels, dan kunnen deze via Veenvesters bestellen. Deze sleutels moet u zelf betalen. Ga naar
Ik kan de woning niet opleveren volgens jullie regels. Wat nu?
Algemeen
Laat dit zo snel mogelijk weten aan de opzichter. Als wij de werkzaamheden moeten doen voor u, kost u dit geld.
Ik ga verhuizen. Moet ik mijn verhuizing doorgeven aan de Gemeente?
Algemeen
Ja, u moet uw verhuizing doorgeven bij de Gemeente waarin u woont. De Gemeente past uw adresgegevens aan in de Basisregistratie Personen. U kunt dit doorgeven via de website van uw Gemeente.
- Klik hier voor Veenendaal
- Klik hier voor Rhenen
- Klik hier voor Scherpenzeel
Ik ga verhuizen. Moet ik de meterstanden doorgeven aan mijn energiemaatschappij?
Algemeen
Ja, u moet zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit doet u op de dag waarop de huur van de woning eindigt. U geeft de meterstanden van gas, elektra en water door.
Heeft u nog analoge meters, dan moet u de verhuisdatum en meterstanden doorgeven. Steeds meer gas- en elekrticiteitsmeters zijn "slimme meters". Heeft u slimme meters, dan hoeft u alleen de laaste huurdag aan uw energieleverancier door te geven. In dat geval lezen ze op die dag vanaf afstand de meterstanden voor u uit.
Ik ga verhuizen. Moet ik de stand van de watermeter doorgeven aan de watermaatschappij?
Algemeen
Ja, als bij uw woning een watermeter aanwezig is, dan moet u deze doorgeven aan de watermaatschappij. Bij een aantal woningen zijn geen watermeters per adres aanwezig, maar per groep woningen. In zo'n geval is dit niet nodig.
Ik ga verhuizen. Moet ik dit melden bij de Belastingdienst?
Algemeen
Nee, dit wordt automatisch gedaan als u uw verhuizing doorgeeft aan uw Gemeente.
Toeslagen zoals huurtoeslag, worden niet automatisch overgezet. Dit dient u zelf te doen via De Belastingdienst onder Mijn toeslagen.
Veel gevraagd over Huur opzeggen bij overlijden
Hoe zeg ik de huur op voor een overleden huurder?
Algemeen
Als de huurder is overleden, kunt u als nabestaande ook de huur opzeggen. Dit kunt u online doorgeven via Huur opzeggen. U heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand.
Bij de opzegging is het van belang dat wij een kopie van het overlijdensakte ontvangen. Zorg er dus voor dat u deze bij de hand heeft.
Eén van mijn ouders is overleden. Kan ik als kind het huurcontract overnemen?
Algemeen
Nee, een ouder-kindrelatie zien we niet als een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Meestal blijft een kind niet voor altijd bij zijn ouders wonen.
Mijn partner is overleden. Kan ik het huurcontract overnemen?
Algemeen
Als jullie een huwelijk of geregistreerd partnerschap hadden, kan het huurcontract door u worden overgenomen.
Was u niet getrouwd en had u ook geen geregistreerd partnerschap? Dan gelden de volgende voorwaarden:
- U woont minimaal 2 jaar op hetzelfde adres.
- U had een duurzaam, gemeenschappelijk huishouding (u betaalde de rekeningen samen).
Voor het aanpassen van het contract hebben wij een kopie van de akte van overlijden nodig en een verzoek tot naamswijziging (identiteitsbewijs, bewijs van trouwen of geregistreerd partnerschap).
Ook hebben we uw volledige adresgegevens nodig om de wijziging door te kunnen voeren. U kunt dit online regelen. Contract aanpassen
Mijn partner is overleden. We waren getrouwd of hadden een geregistreerd partnerschap. Ik blijf in de woning wonen. Moet ik dit doorgeven aan jullie?
Algemeen
Voor het aanpassen van het contract hebben wij een kopie van de akte van overlijden nodig en een verzoek tot naamswijziging (identiteitsbewijs, bewijs van trouwen of geregistreerd partnerschap).
Ook hebben we uw volledige adresgegevens nodig om de wijziging door te kunnen voeren. U kunt dit online regelen: Contract aanpassen.
Mijn partner is overleden. We waren niet getrouwd of hadden geen geregistreerd partnerschap. Ik wil in de woning blijven wonen. Mag dat?
Algemeen
U kunt in de woning blijven wonen als u op het huurcontract staat. Staat u niet op het huurcontract dan bekijken wij samen uw situatie. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
Veel gevraagd over Eindafrekening
Ik heb mijn eindafrekening (nog) niet ontvangen. Wat kan ik doen?
Algemeen
Laat het ons weten via het contactformulier.
Wij kijken wat de status van de eindafrekening is.
Ik heb mijn eindafrekening ontvangen en ik ben het niet eens met het bedrag wat ik moet betalen. Wat kan ik doen?
Algemeen
Laat het ons weten via contactformulier.
Ik heb mijn eindafrekening ontvangen. Ik kan het bedrag niet in één keer betalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling met jullie afspreken?
Algemeen
Ja, een betalingsregeling is mogelijk. U kunt dit hier online aanvragen: Aanvragen betalingsregeling
Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer krijg ik de eindafrekening?
Algemeen
Binnen twee weken na de einddatum ontvangt u per e-mail de eindafrekening. Daarin staat een berekening van te veel of te weinig betaalde huur. Ook vindt u daar een berekening van kosten die wij voor u hebben gemaakt om de woning "in goede staat" te brengen (mutatiekosten).
De afrekening van de service- en stookkosten krijgt u later van ons. Die rekenen wij elk jaar rond de maand mei/juni af.