Woning accepteren

Via Huiswaarts is u een huurwoning aangeboden. Via de knop De woning accepteren kunt u uw gegevens invullen en de documenten aanleveren.

Wat hebben we nodig als u een woning heeft gevonden?

  • Een actuele inkomensverklaring van de belastingdienst of de definitieve aanslag inkomstenbelasting.
    Tot 30 juni 2024 kunt u de verklaring van 2022 gebruiken.
    Daarna moet u de verklaring van 2023 gebruiken (deze is een jaar geldig).

  • Het kan zijn dat uw huidige inkomen sterk afwijkt van het inkomen op de inkomensverklaring. Stuur dan kopieën van recente loonstroken en/of uitkeringsspecificaties van de afgelopen drie maanden (van aanvrager en eventuele medeaanvrager). Wilt u alvast controleren of u voldoet aan de voorwaarden, bekijk dan het schema.
  • Bent u zzp'er?
    Laat dan deze modelprognose invullen door een gecertificeerd administratiekantoor (met beconnummer) van het fiscaal inkomen van het huidige kalenderjaar.
  • Bent u nog geen huurder van Veenvesters?
    Dan moet u een uittreksel van de BRP (uitgebreid uittreksel met historische adressen uit het bevolkingsregister) hebben voor u de woning accepteert. Een uittreksel vraagt u op bij de gemeente waar u woont. Dit kan op afspraak bij de gemeente en/of via de website van de gemeente. Vraag deze op tijd aan. Het duurt gemiddeld vijf werkdagen voordat u dit ontvangt.
    Het uittreksel is een jaar geldig.
  • Huurt u op dit moment een huurwoning van een andere verhuurder? Dan willen wij een verhuurdersverklaring ontvangen. Hierin staat of u huurachterstand heeft en of er sprake is geweest van overlast.
    Dit document is drie maanden geldig.
  • Bent u bezig met een scheiding?
    Dan ontvangen wij graag een kopie van het echtscheidingsconvenant.
    Is uw scheiding definitief dan staat dit vermeld op het uittreksel van de BRP. Een kopie van het convenant is dan niet nodig.

Hoe levert u de gegevens aan?
U kunt de gegevens aanleveren via ons acceptatieformulier. Door het invullen van dit formulier geeft u aan dat u de woning accepteert.

Zijn uw gegevens en documenten gecontroleerd en goedgekeurd? Dan neemt de woonconsulent contact met u op voor het opleveren van de woning en het tekenen van de huurovereenkomst. De persoonsgegevens die u invult op het acceptatieformulier worden overgenomen op de huurovereenkomst.

Bij de ondertekening van de huurovereenkomst controleert de woonconsulent uw geldige identiteitsbewijs. Hierbij wordt vergeleken of de persoonsgegevens op de huurovereenkomst overeenkomen met de gegevens op uw identiteitsbewijs. Let dus goed op dat u de juiste gegevens invult!

Let op!

  • Als de gegevens niet compleet zijn, kunnen wij de woning niet aan u toewijzen.
  • Fraude met documenten leidt tot één jaar uitsluiting voor het woningaanbod van Veenvesters via huiswaarts.nu.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over Woning accepteren.

Veel gevraagd over Woning accepteren

Ik heb een woning aangeboden gekregen maar ik kan de gevraagde gegevens niet op tijd opsturen. Wat nu?

Algemeen

Wanneer u de gegevens niet op tijd inlevert, gaat de woning naar de volgende kandidaat. In uitzonderlijke gevallen denken wij graag met u mee. Neem dan zo snel mogelijk contant op per telefoon 0318 55 79 11 of stuur een e-mail naar verhuur@veenvesters.nl.

Ik heb een woning aangeboden gekregen. Welke gegevens moet ik opsturen?

Algemeen

U ontvangt een mail waarin staat welke documenten u moet opsturen. In de meeste gevallen gaat het om:

  • Een inkomensverklaring van de Belastingdienst waar het inkomen van het afgelopen jaar op staat;
  • Uittrekstel BRP. Dit is een document uit de Gemeentelijke Basis Administratie waarop staat op welke adressen u heeft gewoond. Het uittreksel BRP vraagt u aan bij de gemeente waar u nu ingeschreven staat;
  • Een verhuurdersverklaring;
  • Het acceptatieformulier.

U heeft 5 werkdagen de tijd om de woning te bezichtigen en de benodigde stukken aan te leveren.

Ik ben ZZP'er. Welke inkomensgegevens moet ik aanleveren?

Algemeen

Bent u zzp'er of ondernemer? Dan ontvangen wij graag een prognose van een gecertificeerd administratiekantoor (met beconnummer) over het huidige kalenderjaar. U mag alleen uw inkomen uit bedrijf aantonen als u minimaal 6 maanden ingeschreven staat bij de KvK. Verder hebben wij ook nog een inkomensverklaring van de Belastingdienst van u nodig.

Ik had het afgelopen jaar geen inkomen. Moet ik toch een inkomensverklaring opsturen?

Algemeen

Ja, u levert altijd een inkomensverklaring van de Belastingdienst aan. Dit is een verplichting. Uw huidige inkomen kunnen wij berekenen op basis van loonstroken of een uitkeringsspecificatie.

Wat is een uitreksel Basis Registratie Personen (BRP)?

Algemeen

Dit is een uittreksel uit de gemeentelijke Basisregistratie (voorheen GBA) waaruit uw woonverleden blijkt. Het uittreksel BRP vraagt u aan bij de gemeente waar u nu ingeschreven staat. De kosten voor een BRP zijn per gemeente verschillend. U kunt dit terug vinden op de website van de betreffende gemeente.

Ik heb een woning aangeboden gekregen en wil deze huren. Hoe laat ik dat weten?

Algemeen

U kunt uw reactie doorgeven via www.huiswaarts.nu.

Log eerst in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ziet direct de woning die u aangeboden heeft gekregen. Vink aan of u interesse heeft in de woning of niet.

Ik heb een woning aangeboden gekregen maar ik ben te laat met accepteren. Wat nu?

Algemeen

Zodra uw reactietermijn voorbij is, gaan wij door naar de volgende kandidaat op de lijst. Dit betekent dat u deze woning niet meer kunt accepteren.

Hoe kom ik aan een inkomensverklaring?

Algemeen

De inkomensverklaring kunt u zelf online met uw DigiD aanvragen bij de Belastingdienst of telefonisch bij de via telefoonnummer 0800 0543.

Wat is een verhuurdersverklaring?

Algemeen

Een verhuurdersverklaring is een document waarin uw vorige huurder aangeeft of u de huur op tijd betaalde en of u overlast veroorzaakte. U kunt deze verklaring bij uw huidige verhuurder opvragen.

Huurt u op dit moment al een woning van ons? Dan heeft u geen verhuurdersverklaring nodig.