Nieuwe huurder

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! U tekent binnenkort de huurovereenkomst. We wensen u alvast veel woonplezier en hopen dat u zich snel thuis voelt. 

Het kan zijn dat u nu al veel vragen heeft. Op deze pagina vindt u daarom informatie die voor u als nieuwe huurder belangrijk is. In het kwaliteitsoplevering formulier leest u aan welke eisen de woning moet voldoen als we deze aan u opleveren. Ook vindt u hier informatie die de woonconsulent tijdens de oplevering aan u vertelt. Bijvoorbeeld over het doorgeven van een reparatieverzoek of het betalen van uw huur. We hebben daarom alle informatie voor u op een rijtje gezet. 

Zelf regelen

Gemeente

Binnen 5 werkdagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven bij de basisregistratie personen (BRP). Dit doet u via de website van de gemeente. Op de website van de gemeente leest u hoe dit in zijn werk gaat. De gemeente zorgt er automatisch voor dat u uitgeschreven wordt bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde. Zorg dat u de verhuizing binnen 5 werkdagen doorgeeft. Dat is belangrijk voor uw huurtoeslag.

Vergeet daarnaast niet om uw verhuizing door te geven aan andere instanties, zoals uw verzekeraar, bank, tandarts, sportvereniging, etc.

Direct naar

Huurtoeslag

Op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te zien of u recht heeft op voor huurtoeslag. Ook kunt u daar meteen de huurtoeslag aanvragen.

Let op: bij de berekening van de huurtoeslag wordt uitgegaan van de rekenhuur. Deze bestaat uit de kale huur en de  servicekosten voor elektriciteit algemene ruimten en schoonmaakkosten algemene ruimten. U vindt de bedragen terug in het huurcontract onder het kopje 'Huurspecificatie'.

Direct naar

Gas, water en elektra

Voor gas en elektra moet u de contracten zelf afsluiten met een leverancier naar keuze. Misschien heeft u al een contract met een energieleverancier van uw vorige woning. In dat geval moet u de verhuizing doorgeven aan de energieleverancier. In andere gevallen sluit u een nieuw contract af.

Water regelt u met Vitens. Denk er ook aan om de meterstanden door te geven aan Vitens.

Gaat u in Veenendaal Oost wonen? Meld u dan aan bij DEVO voor de warmtelevering. 

Direct naar

TV en internet

Wilt u tv en internet in uw woning? Dan moet u zelf een contract afsluiten met een leverancier naar keuze.

Direct naar

Verzekeringen

U bent verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten. Dit staat in de huurvoorwaarden.  Voor een klein bedrag per maand kunt u uw inboedel verzekeren tegen brand-, water-, inbraak- en diefstalschade. Een inboedelverzekering kunt u afsluiten bij een verzekeraar naar keuze. Ook raden we u aan een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) af te sluiten.

Direct naar

Onderhoud van uw woning

Heeft u binnen twee weken na de oplevering een reparatieverzoek? Geef dit dan door aan de woonconsulent die bij de oplevering aanwezig was.

Na deze twee weken kunt u online uw reparatieverzoek doorgeven

Vergeet daarbij niet het volgende:

  • Bij het ventilatiesysteem moet u de roosters zelf schoonmaken;
  • De tuin en tuinafscheidingen zijn ook voor uw eigen verantwoordelijk;
  • Vergeet niet goed te ventileren in de woning om zo schimmel te voorkomen;
  • U mag niet boren in de tegels van de keuken en badkamer.

Vloer en ondervloer

Vloer en ondervloer

Gaat u nieuwe vloer in de woning leggen? Zorg dat deze aan de standaard voorwaarden voldoet. Deze moet altijd minimaal 10 decibel geluid verminderen. Legt u een harde vloer? Dan moet u een aanvraag doen en wachten op toestemming.

Klantportaal Mijn Veenvesters

In ons klantportaal Mijn Veenvesters hebben we een persoonlijke, goed beveiligd omgeving voor u klaargezet. Daar kunt u uw gegevens bekijken en aanpassen.

Ook vindt u hier een overzicht van uw contract(en) en facturen. U ziet waar, wanneer en waarover u contact heeft gehad met ons. En u kunt veel zaken zelf regelen op een tijdstip dat u uitkomt. Zoals een reparatieverzoek indienen, huur opzeggen of overlast melden.

Afval en parkeren

De milieupas geeft toegang tot een ondergrondse restafvalcontainer en afvalbrengpunten. De pas staat op uw adres en moet bij verhuizing achtergelaten worden voor de volgende bewoner(s). Heeft de vorige bewoner de pas niet achtergelaten? Vraag dan binnen drie maanden gratis een nieuwe pas aan bij ACV. Wanneer u uw huurovereenkomst laat zien is dit gratis.

Op de website van het ACV vindt u de afvalkalender,  informatie over afval scheiden, tarieven en het melden van een defecte/volle ondergrondse container en afvaldump.

Via het digitaal loket van de gemeente Veenendaal kunt u al uw parkeerzaken regelen.

Direct naar

 

Huurdersvereniging

De huurdersvereniging zet zich in voor iedereen die een woning van ons huurt. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de huurdersvereniging.

Direct naar

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over starten met huren.

Veel gevraagd over Nieuwe huurder

Ik heb vragen na de oplevering van mijn (nieuwbouw) woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Tijdens de oplevering wordt alles duidelijk met u besproken. Ook worden er afspraken gemaakt over nog uit te voeren werkzaamheden. Heeft u na oplevering toch nog vragen, reparatieverzoeken of opleverpunten, dan kunt u deze doorgeven aan de woonconsulent die bij de oplevering aanwezig was. U heeft bij de oplevering zijn of haar e-mailadres ontvangen. Doe dit wel binnen 2 weken.

Na deze 2 weken kunt u de reparatie hier melden: Reparatieverzoek indienen

Bij een nieuwbouw woning vallen opleverpunten en reparatieverzoeken het eerste half jaar meestal onder garantie. Meldt u deze via het contactformulier of telefonisch 0318 55 79 11

Er is geen afvalpas aanwezig in mijn opgeleverde woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wanneer er in de woning geen afvalpas aanwezig is, kunt u als nieuwe huurder kosteloos een pas aanvragen bij de ACV-groep

Hoeveel decibel moet mijn ondervloer dempen?

Algemeen

De vloer moet zwevend worden gelegd en worden voorzien van een geluidwerende folie aan de onderkant. De minimale waarde van geluidsisolatie moet -10 decibel zijn.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Ja, u kiest zelf een leverancier voor gas en/of elektra. Als u bij de huur ook stookkosten betaalt, dan is het niet nodig om een contract af te sluiten voor gas. De woonconsulent informeert u hierover tijdens de oplevering.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Dit moet u voor de sleuteloverdracht doen. Wij sturen u de rekening voor de eerste huur.

Daarna wordt dit automatisch afgeschreven op de 1e van de maand.

Wanneer ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe woning?

Algemeen

U krijgt de sleutels tijdens de oplevering van de woning. 

Moet ik borg betalen bij acceptatie van de woning?

Algemeen

Ja, de borg is €300,- en vindt u op de eerste rekening.
Als u de huur opzegt, ontvangt u het bedrag weer terug. Dit gebeurd alleen als de woning is goedgekeurd tijdens de oplevering.