Nieuwe huurder

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! We wensen u alvast veel woonplezier en hopen dat u zich snel thuis voelt. 

Op deze pagina vindt u informatie die voor u als nieuwe huurder belangrijk is. In het kwaliteitsoplevering formulier leest u aan welke eisen de woning moet voldoen als we deze aan u opleveren. Ook vindt u hier informatie die de woonconsulent tijdens de oplevering aan u vertelt. Bijvoorbeeld over het doorgeven van een reparatieverzoek of het betalen van uw huur. We hebben daarom alle informatie voor u op een rijtje gezet. 

Zelf regelen

Gemeente

Binnen 5 werkdagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven bij de basisregistratie personen (BRP). Dit doet u via de website van de gemeente. Op de website van de gemeente leest u hoe dit in zijn werk gaat. De gemeente zorgt er automatisch voor dat u uitgeschreven wordt bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde. Zorg dat u de verhuizing binnen 5 werkdagen doorgeeft. Dat is belangrijk voor uw huurtoeslag.

Vergeet daarnaast niet om uw verhuizing door te geven aan andere instanties, zoals uw verzekeraar, bank, tandarts, sportvereniging, etc.

Direct naar

Huurtoeslag

Op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te zien of u recht heeft op voor huurtoeslag. Ook kunt u daar meteen de huurtoeslag aanvragen.

Let op: bij de berekening van de huurtoeslag wordt uitgegaan van de rekenhuur. Deze bestaat uit de kale huur en de  servicekosten voor elektriciteit algemene ruimten en schoonmaakkosten algemene ruimten. U vindt de bedragen terug in het huurcontract onder het kopje 'Huurspecificatie'.

Direct naar

Gas, water en elektra

Voor gas en elektra moet u de contracten zelf afsluiten met een leverancier naar keuze. Misschien heeft u al een contract met een energieleverancier van uw vorige woning. In dat geval moet u de verhuizing doorgeven aan de energieleverancier. In andere gevallen sluit u een nieuw contract af.

Water regelt u met Vitens. Denk er ook aan om de meterstanden door te geven aan Vitens.

Gaat u in Veenendaal Oost wonen? Meld u dan aan bij DEVO voor de warmtelevering. 

Direct naar

TV, internet en telefoon

Wilt u tv, internet en/of telefoon in uw woning? Dan moet u zelf een contract afsluiten met een leverancier naar keuze.

Direct naar

Verzekeringen

U bent verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten. Dit staat in de huurvoorwaarden.  Voor een klein bedrag per maand kunt u uw inboedel verzekeren tegen brand-, water-, inbraak- en diefstalschade. Een inboedelverzekering kunt u afsluiten bij een verzekeraar naar keuze. Ook raden we u aan een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) af te sluiten.

Direct naar

Onderhoud van uw woning

De woning onderhoudt u zelf. Een aantal handige tips:

  • Bij het ventilatiesysteem moet u de roosters zelf schoonmaken;
  • Vergeet niet goed te ventileren in de woning om zo schimmel te voorkomen;
  • Maak schoon met natuurlijke middelen zoals groene zeep, soda en natuurazijn;
  • Hang niets dichter dan 10cm bij uw raam en gebruik geen verduisterende folie. Uw raam kan hierdoor gaan scheuren;
  • De tuin en tuinafscheidingen zijn voor uw eigen verantwoordelijkheid;
  • U mag niet boren in de tegels van de keuken en badkamer;
  • Boor nooit boven stopcontacten of bij leidingen en niet dieper dan 3,5 cm in betonplafonds. Houd ook rekening met leidingwerk in muren en gebruik altijd een plug;
  • Laat uw sloten zoals ze zijn. Veenvesters bezit geen extra sleutels;

Heeft u binnen twee weken na de oplevering een reparatieverzoek? Geef dit dan door aan de woonconsulent die bij de oplevering aanwezig was.

Na deze twee weken kunt u online uw reparatieverzoek doorgeven

Gebouwen en complexen

Automatische deuren
Bij veel gebouwen van Veenvesters zijn de ingangen afgesloten met automatische deuren. Deze deuren werken als een sluis; de tweede deur opent pas als de eerste deur dicht is. Dit kan lastig zijn bij het verhuizen. Als de deuren worden geblokkeerd, kunnen ze kapot gaan en blijven ze open staan. We vragen om geduld bij het verhuizen en de deuren niet te forceren, zodat ze veilig dicht blijven.

Laat uw intercom altijd hangen
Deze (tijdelijk) weghalen ontregelt het systeem in heel het gebouw.

Vloer en ondervloer

Het is niet toegestaan om in de vloer te spijkeren of te schroeven. In de vloer kunnen leidingen van de centrale verwarming, waterleidingen en elektriciteitsleidingen zitten. Als u in de vloer spijkert of schroeft, kunt u per ongeluk een leiding raken.

Gaat u nieuwe vloer in de woning leggen?
Kies voor vloeren die geen overlast verzorgen voor uw (onder)buren. Zorg dat de vloer aan de standaard voorwaarden voldoet. Deze moet altijd minimaal 10 decibel geluid verminderen. Legt u een harde vloer? Dan moet u een aanvraag doen en wachten op toestemming.

Let op bij het leggen van een nieuwe vloer dat vloerluiken vrij toegankelijk blijven. U mag hier geen laminaat over leggen.

Klantportaal Mijn Veenvesters

In ons klantportaal Mijn Veenvesters hebben we een persoonlijke, goed beveiligd omgeving voor u klaargezet. Daar kunt u uw gegevens bekijken en aanpassen.

Ook vindt u hier een overzicht van uw contract(en) en facturen. U ziet waar, wanneer en waarover u contact heeft gehad met ons. En u kunt veel zaken zelf regelen op een tijdstip dat u uitkomt. Zoals een reparatieverzoek indienen, huur opzeggen of overlast melden.

Afval en parkeren

De milieupas geeft toegang tot een ondergrondse restafvalcontainer en afvalbrengpunten. De pas staat op uw adres en moet bij verhuizing achtergelaten worden voor de volgende bewoner(s). Heeft de vorige bewoner de pas niet achtergelaten? Vraag dan binnen drie maanden gratis een nieuwe pas aan bij ACV. Wanneer u uw huurovereenkomst laat zien is dit gratis.

Op de website van het ACV vindt u de afvalkalender, informatie over afval scheiden, tarieven en het melden van een defecte/volle ondergrondse container en afvaldump.

Via het digitaal loket van de gemeente Veenendaal kunt u al uw parkeerzaken regelen.

Direct naar

Huurdersvereniging

De huurdersvereniging zet zich in voor iedereen die een woning van ons huurt. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de huurdersvereniging.

Direct naar

Warmte levering

Warmte levering

Voor de warmtelevering van een deel van onze woningen werkt Veenvesters samen met Warmtebedrijf Veenendaal. Bij betrekken van een nieuwe woning moet u zich aanmelden voor de warmtelevering. Meer informatie vindt u via de website van Warmtebedrijf Veenendaal

Weet wie wat doet in uw huis

De woning die u van ons huurt heeft onderhoud nodig. Om te weten of Veenvesters of u zaken in uw woning moet regelen kunt u kijken op de pagina: wie doet wat

 

 

Veel gevraagd over Nieuwe huurder

Ik heb vragen na de oplevering van mijn (nieuwbouw) woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Tijdens de oplevering wordt alles duidelijk met u besproken. Ook worden er afspraken gemaakt over nog uit te voeren werkzaamheden. Heeft u na oplevering toch nog vragen, reparatieverzoeken of opleverpunten, dan kunt u deze doorgeven aan de woonconsulent die bij de oplevering aanwezig was. U heeft bij de oplevering zijn of haar e-mailadres ontvangen. Doe dit wel binnen 2 weken.

Na deze 2 weken kunt u de reparatie hier melden: Reparatieverzoek indienen

Bij een nieuwbouw woning vallen opleverpunten en reparatieverzoeken het eerste half jaar meestal onder garantie. Meldt u deze via het contactformulier of telefonisch 0318 55 79 11

Er is geen afvalpas aanwezig in mijn opgeleverde woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wanneer er in de woning geen afvalpas aanwezig is, kunt u als nieuwe huurder kosteloos een pas aanvragen bij de ACV-groep

Hoeveel decibel moet mijn ondervloer dempen?

Algemeen

De vloer moet zwevend worden gelegd en worden voorzien van een geluidwerende folie aan de onderkant. De minimale waarde van geluidsisolatie moet -10 decibel zijn.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Ja, u kiest zelf een leverancier voor gas en/of elektra. Als u bij de huur ook stookkosten betaalt, dan is het niet nodig om een contract af te sluiten voor gas. De woonconsulent informeert u hierover tijdens de oplevering.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Dit moet u voor de sleuteloverdracht doen. Wij sturen u de rekening voor de eerste huur.

Daarna wordt dit automatisch afgeschreven op de 1e van de maand.

Wanneer ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe woning?

Algemeen

U krijgt de sleutels tijdens de oplevering van de woning. 

Moet ik borg betalen bij acceptatie van de woning?

Algemeen

Ja, de borg is €300,- en vindt u op de eerste rekening.
Als u de huur opzegt, ontvangt u het bedrag weer terug. Dit gebeurd alleen als de woning is goedgekeurd tijdens de oplevering.